11. maaliskuuta 2015

WIKIPEDIA VS MINÄ

Skitsofrenian tavanomaisia piirteitä ovat seuraavat:

taantuminen aiemmalta toimintatasolta
- Kyllä. Koulu kävi hyvin raskaaksi, vaikka ennen kävin mielelläni hyvin arvosanoin koulua. En jaksanut olla kavereiden kanssa, saatika siivota. Makasin vain sängyssä tehden mitään. Suljetulla oli aluksi sama meno, mutta sain toimintakykyäni pikkuhiljaa takaisin.

sosiaalisen toimintakyvyn lasku
- Kuten yläpuolella jo mainitsinkin, en jaksanut olla kavereidenkaan kanssa, mieluummin jäin sänkyyn makaamaan. Pinna oli kireällä ja äidin kanssa tuli riitaa.

äkkinäiset mielentilan vaihtelut
- Tämä, tämä niin helvetisti. Mieliala vaihtelee maanisesta todella alakuloiseen vieläkin.

apaattisuus, puheen niukkuus, tunteiden latistuminen- Olin todella apaattinen, makasin vain sängyssä. En edes halunnut tehdä mitään. En jaksanut enkä halunnut puhua, varsinkaan lääkäreille. Olin hiljaa ja itkin. Tunteiden latistumiseenkin yhdyn. Välillä en pystynyt olemaan empaattinen, en saanut mistään nautintoa. Suruun ja vihaan kykenin, vaikkakin välillä en saanut itkettyä.

harha-aistimukset, joista yleisimpinä ääniharhat- Näistä olenkin tehnyt jo postausta täällä.

harhaluulot
- Luulin, että minua vainottiin ja tarkkailtiin. Tarkkailu tapahtui mielestäni huoneeseeni piilotetuiden kameroiden, koneen webkameran ja kännykän kameran avulla. Luulin myös, että minun ajatuksia voitiin kuunnella.

tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat
-En pystynyt enkä kauheasti vieläkään pysty keskittymään esimerkiksi lukemiseen tai elokuviin, olen tässä asiassa tullut paljon eteenpäin.

tiedon käsittelyn, uuden oppimisen ja kielellisen muistin ongelmat

- Tässäkin on ollut ongelmaa, muistini takkuili.

katatoninen asentokäyttäytyminen
- Kun menen psykoosiin, iskee välillä katatonia. En pysty liikuttamaan itseäni, istun tai makaan aina paikallani.

masennus, itsetuhoisuus
- Kyllä. Minulla on diagnosoitu vakava masennus, tosin masennus alkoi kunnolla ennen skitsofreniaa. Olen varsinkin psykoosissa välillä erittäin itsetuhoinen, hakkaan itseäni ja seiniä, osastolla myös kuulemma kerran ovea... Jos olen yksin, saatan viillellä psykoosissa.

6 kommenttia:

  1. kiva postaus, voitko kertoo jtn faktoi skitofreniasta, kiinnostais...:))

    VastaaPoista
  2. Heippa! Mulla olis blogissa tämmönen haaste minkä tarkoituksena on antaa näkyvyyttä alle 1000 lukijan omaaville blogeille! Oot yksi niistä jotka haastoin :)

    http://susajuliaelisabet.blogspot.fi

    VastaaPoista
  3. Ihan kamalaa :( voimii!

    VastaaPoista

Arvostan jokaista ystävällistä kommenttia! :-)