21. tammikuuta 2017

RAVITSEMUSTERAPIA, RUOKAVALIO & PAINONHALLINTA

Noin kuukausi takaperin aloin kummastelemaan, kun ravitsemusterapia-aikaa ei ole kuulunut. Koko asia oli jo unohtunut kaikilta, ja vegaaniruokavalioon siirryttyäni halusin hieman faktaa pöytään - mitä tarvitsen lisää, mitä vähemmän. Ihan tuonkin takia halusin välttämättä ammattilaisen opastusta. Pian sainkin seuranta-ajan ravitsemusterapiaan.

Kaikki meni hyvin, sain hyviä vinkkejä. Esimerkiksi mantelimaidon vaihdan soijamaitoon, se on ravitsevampaa. Palkokasveja voisin syödä enemmän. Nykyisessä tukiasunnossani ruuat tilataan pitopalvelusta, enkä siten saa juurikaan itse tehdä ruokaa. Kun muutan uuteen tukiasuntoon, teemme siellä luultavimmin yhdessä ruokaa. Silloin alan tekemään palkokasveista itselleni ruokaa, jes!

Kuvan lähde (klik!)
Hedelmiä, vihanneksia ja marjoja menee tällä hetkellä aika optimaalisesti, tästä aion pitää kiinni. Välillä voisi ostaa pähkinöitä, mutta ne ovat niin kalliita - ja helppoja ahmia, hui. Siemeniä käytän silloin kun itse saan tehdä ruokani.

Painokin on tippunut, ravitsemusterapeutin mielestä ehkä turhankin nopeasti. Vähän jojoilevasti on painonhallintamotivaatiota. Tai no, motivaatiota on, mutta ahmimista on hieman. Silti paino on laskussa, mikä on tietty hyvä. Ja mikä parempaa, tässä puolen vuoden aikana lähteneet kilot ovat myös pysyneet poissa!

Tuolla kirjoittajasta ja blogista -sivulla on lääkkeeni, olen niitä päivitellyt. Minulla vähennettiin diabetes-lääkitystä, sillä syömisten järkevöittäminen on saanut muutoksia aikaan kropassani. Tuo Diformin Retardin pystyimme puolittamaan, ja tavoitteena olisi saada se kokonaan pois. Pelkään, että sairastun diabetekseen. Se motivoi painonhallinnassa...

En olekaan ennen oikein puhunut näistä asioista täällä blogin puolella. Ajattelin ainakin uudesta ruokavaliostani kirjoittaa tulevaisuudessa. Ihan vain siksikin, että tämä ruokavalio tuo minulle niin hyvän fiiliksen, ja tykkään kirjoittaa asioista lähellä sydäntäni. Mitä mieltä olisitte? :-D

12 kommenttia:

  1. Tämä konkarivegaani ainakin lukisi mielellään aloittelevan vegaanin taipaleesta :)

    - TL

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla, alankin kohta kirjoittelemaan! :-)

      Poista
  2. Ois tosi mahtava kuulla jatkossakin tästä sun ruokavaliosta! :) Niin mahtavaa että oot ryhtynyt vegaaniks, itse tässä pienin vauvan askelin siirryn kohti lihatonta ja siitä kohti vegaanista ruokavaliota. Tosi hyödyllistä myös varmasti käydä ravintoterapeutilla muuttaessa ruokavaliota noin suuresti, että varmasti on kaikki tasapainossa! :)

    https://notttwice.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Ja niinpä, tämä tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta. Tsemppiä sinunkin matkaasi kohti uutta ruokavaliota! Ja joo, ravitsemusterapia tuli niin oikeaan saumaan. Sain paljon irti siitä! :-)

      Poista
  3. Mä ainakin tykkäisin kuulla lisää kans tosta ruokavaliosta! :) Ja pähkinät tuppaa kyllä oleen ihan liian kalliita... Taas menee nurinpäin se, että yleensä ne kaikki paahdetut ja suolatut pähkinät tuppaa oleen kolmekin kertaa halvempia, kun ne terveellisemmät vaihtoehdot. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, mahtavaa! Ja siis aivan totta. Enkä mä niitä suolattuja ja paahdettuja ja miten-ihmeessä-vielä-valmistettuja pähkinöitä haluaisi syödä. Normi cashew-pähkinät, hinnat ihan pilvissä! Ei hitto, miten ihmeessä tämä näin on?

      Poista
  4. Muakin kiinnostaa kuulla lisää sun uudesta ruokavaliosta! Oon itse lähiaikoina alkanut syömään enemmän kasviksia ja hedelmiä, sekä jättänyt lihan syöntiä vähemmälle. Kanaa en kuitenkaan ruokavaliostani pysty pois jättämään, tykkään niin paljon!

    millatt.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni, kiva! Postaus mun veganismin taustoista on tulossa tässä parin päivän sisällä. :-) Ja mahtava kuulla, rehut kunniaan! ♥

      Poista
  5. Hahaa, menin päikkäreille eilen klo 17 ja heräsin pari tuntia sitten (hups), pyörin sängyssä tunnin yrittäen nukahtaa uudestaan, mutta tulin sitten koneelle ja huomasin tämän postauksen, joten sitten päätin kommentoida!

    Muakin kiinnostaisi ihan hirveästi sun vegaanitaipale! Itsekin olen välillä harkinnut kokeilevani ainakin osaveganismia (eli sellaista, etten ole täysin vegaani mutta välillä teen vegaanisia ruokia), mutta Kellokosken köyhästä K-Supermarketista ei löydy esim. soijarouhetta, ainakin kauppias oli ihan huuli pyöreänä kun kysyin sitä... noh, ehkä kokeilen sitä uudelleen sitten omassa asunnossa, luulisi Hyrylän kaupasta löytyvän näitä vegaanisia juttuja vähän kattavammin :3 Onneksi sentään vegaanisia reseptejä on aika runsaasti jo olemassa, olen kokeillut jo paria semmoista johon ei tarvitse soijarouhetta tms, ja tykännyt!

    "Pakko" muuten vähän valittaa - mietin äsken, että mun lukuluettelo on jo pitkään ollut hiljainen ja mietin syytä, koska mullahan on yli 80 blogia luettavana. Noh, menin sitten katsomaan mun lukuluetteloa ja listan lopusta löytyi ihan hirveä kasa lopettaneita blogeja, yyh. Joten 84 blogin lukulettelo väheni 53:een, eli multa lähti 31 blogia + mun lukuluettelossa on aika monta blogia, jotka ovat olleet yli vuoden hiljaa, mutta en halua poistua lukijoista koska ne blogit ovat niin ihania. Nyt pitäisi sitten metsästää uusia blogeja, joita jaksaisi lukea, koska ei oikein ole itselläkään inspistä blogata jos vaan muutama bloggaaja päivittää blogiaan mun lukuluettelossa...

    Oon kyllä miettinyt, että aloittaisin epäsäännöllisen säännöllisen vloggauksen sitten mun uudessa kodissa, marsujen tultua aika moni vlogi kyllä saattaa jollain tavalla liittyä marsuihin/marsut näkyvät vlogeissa :D Yksi syy vloggauksen aloittamiseen on, että tulisin itsevarmemmaksi ihmisten ja kameran edessä, nykyään mun puhe saattaa välillä olla semmoista "moi, mä oon just... just... just... öö... siis, mä oon just... just... siivoomassa täällä ja... no... öö" :DD Linkkaan kyllä videot sitten blogiinkin, ajattelin että mä puhuisin siinä asunnonesittelyvideollakin! Aiemmin en ole oikein puhunut videoillani, koska mä oon pelännyt, että mun puhe on änkytystä/sellaista, että mä yritän väkisin keksiä jotain sanottavaa/unohdan, mitä mun pitää sanoa.

    Mutta joo, tän kommentin päätarkoitus oli sanoa, että mua kiinnostaa kyllä sun vegaanielämä :3 Eksyin vähän aiheesta, sori siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii, mahtavaa kun kommentoit! :-D

      Postausta ruokavaliostani on tulossa, ilmeisen toivottu postausidea näköjään! Ja hei suosittelen edes kokeilla tehdä vegaanisia ruokia. Mullakin tää lähti siitä, että kokeilin soijarouhetta, rakastuin. Kokeilin tofua, soijasuikaleita ja -paloja, uusia kasviksia... Sille tielle jäätiin. Ja tuntuu niin oikealta!

      Hmm, mulla vähän sama ongelma. Tauon aikana monet seuraamani blogit ovat poistuneet tai muuta. En vain oikein tiedä mistä lähteä etsimään uusia blogeja... Toivottavasti löydämme uusia blogeja! ;-)

      Oi kyllä! Kannustan sua vloggaukseen, se vaikuttaa kivalta harrastukselta. Mitä nyt olen vuosia seuraillut esimerkiksi Mansikkkaa, hän on kehittynyt roimasti! Siinä on siis mahdollista kehittyä, noinkin paljon. Jeii, Jenni, aloita vloggaaminen! ;-) Odotan kovasti asunnonesittelyvideotasi. Hyvä Jenni!! ♥

      Haha, joo kiva kuulla! :3 Eikä haittaa, ihanaa kun jaksat kommentoida! ♥

      Poista
  6. Itse kuulisin mielellään ruokavalioprojektistasi enemmänkin! =) Ja onneksi olkoon tuon diabetes-lääkityksen määrän vähentämisestä <3 Eiköhän riski sairastua alene tämän ruokavalioprojektin myötä ihan kunnolla!

    VastaaPoista

Arvostan jokaista ystävällistä kommenttia! :-)